پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 عوامل موثر بر استقرار بازار بورس الکترونیک در ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

2-1-   روابط خریدار و فروشنده در تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی، فعالیت های گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات، تحویل فوری مطالبات دیجیتال، انتقال الکترونیکی وجوه، مبادله الکترونیکی سهام، بارنامه الکترونیکی، طرحهای تجاری، بازاریابی مستقیم و خدمات پس از فروش را در بر می گیرد (برنرزلی[1]، 1998).

مغازه های مجازی دارای مزایای متعددی مانند راحتی، قیمت های رقابتی، انتخاب وسیع، و امکان دسترسی به اطلاعات بیش تر هستند. از طرفی در صورت خرید از خانه، روابط و مراودات میان افراد در جامعه به کم ترین حد می رسد (استندینگ[2]، 2000). در سالهای اخیر تعداد زیادی از مغازه های مجازی از طریق صفحات متحرک و ایجاد واقعیت های مجازی و ارتباطات برخط مراودات خود را با افراد افزایش می دهند (تایمرز[3]، 2000).

در دنیای کسب و کار الکترونیکی  عوامل زیادی هست که بر تصمیم و قصد خرید از طریق سایتهای وب تأثیرگذار می باشد. مجازی بودن شبکه اینترنت، کمی اعتماد مشتری به خرید مجازی، کیفیت سایت و مدل طراحی آن مخصوصاً در روش ارائه محصول و اطلاعات مربوطه، به بی رغبتی مشتریان به بجای آوردن خریدهای الکترونیکی منجر می گردد (الهی و همکاران، 1388).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

از سوی دیگر، عوامل ویژگی های افراد نیز بر تصمیم و انجام خرید الکترونیکی تأثیر می گذارد، مانند وفاداری افراد به یک نام تجاری، نگرشها، عادتها، درک افراد برای محیط و فرصت هایی که در آن ارائه می گردد، تمایل افراد به ورود به عالم تجارت جدید و بهره گیری از فناوری و نوآوری ها. در فروشگاه مجازی بایستی پاسخ سؤالات زیر را داشت تا بتوان فعالیت های خود را به خوبی انجام داد:

چه می خواهیم بفروشیم؟

‐  مشتریان ما چه کسانی هستند؟

‐  چرا مشتری می خواهد از فروشگاه مجازی ما خرید کند (هی و همکاران[4]، 2001).

نکته مهمی که بایستی ملاحظه گردد این می باشد که همه محصولات، قابلیت فروش الکترونیکی ندارد (ریدی و اسچالو[5]، 2000) و لذا در تجارت الکترونیکی از آزمون خرید الکترونیکی بهره گیری می گردد (نیدورف و نیدورف[6]، 2001).

آزمون خرید الکترونیکی، روشی سه مرحله ای برای پرداختن به چالش های تجارت الکترونیکی می باشد. این آزمون برای تمامی انواع محصولات و خدمات در صنایع مختلف کاربرد دارد. آزمون خرید الکترونیکی برای خرده فروشان، تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و هر شرکت دیگری که در بخشی از فرایند توزیع محصول از تولید تا مصرف مشارکت می کند قابل بهره گیری می باشد. در این آزمون، کلمه محصول همه جا به معنای محصولات تولیدی و خدماتی (کالا و خدمات) به کار می رود (ریدی و اسچالو[7]، 2000). سه مرحله مربوطه به آزمون خرید الکترونیکی عبارت می باشد از:

1- ویژگی های محصول: که مربوط به اندازه وابستگی محصول به حواس پنجگانه می باشد (نیدورف و نیدورف ، 2001).

2- آشنایی و خرسندی مشتری از محصول: گام دوم آزمون خرید الکترونیکی محصول، آشنایی یا خرسندی می باشد که عبارت می باشد از درجه ای که مشتری، محصول را می شناسد، و به آن اعتماد دارد، قبلاً آن را تجربه کرده، و از خرید مجدد آن خرسند خواهد گردید. آیا قبلاً از آن خریده اند؟ آیا قبلاً محصول مورد نظر را مصرف کرده اند؟

3- ویژگی های مشتری: ویژگی های مشتری عمده ترین عامل انگیزش مشتری و توجه او به خرید را مد نظر قرار می دهد. اگر ویژگیهای محصول، قابلیت فروش الکترونیکی را تأیید کندو اگر مصرف کنندگان آشنایی کافی با محصول داشته و از خرید آن خرسند باشند، امکان خرید الکترونیکی آن افزایش می یابد. اما آیا آن ها هنوز علاقه مند به مراجعه به فروشگاه هستند؟

[1] – Berners-Lee

[2] – Standing

[3] – Timers

[4] – Hee

[5] – Reedy & Schullo

[6] – Neidorf & Neidorf

[7] – Reedy & Schullo

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-1-

  • شناسایی عوامل موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • مطالعه عوامل ساختاری موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • مطالعه عوامل رفتاری موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • مطالعه عوامل زمینه ای موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • ارائه راهکارهای عملی جهت پیاده سازی بورس الکترونیک در ایران.

اهداف کاربردی

  • بدیهی می باشد که به دنبال انجام هر تحقیقی کوشش بر این می باشد نتایج بدست آمده مورد بهره گیری علاقمندان قرار بگیرد تا در اتخاذ تصمیمات موثر کارا و موثر باشد .لذا این پژوهش نیز مستثنی از این امر نخواهد بود.
  • از طرف دیگر نتایج تحقیقات برای خود مدیران شرکتها نیز قابل توجه خواهد بود تا نتایج مثبت بیشتری را رقم بزنند؛ لذا نتایج تحقیقات حاضر می تواند برای گروههای زیر قابل بهره گیری باشد :
  • سازمان بورس اوراق بهادار
  • سهامداران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  • مدیران شرکتها
  • موسسالت مالی و اعتبارای و سرمایه گذاری
  • متخصصین و تحلیلگران مالی
  • محققان و دانشجویان

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : عوامل موثر بر استقرار بازار بورس الکترونیک در ایران  با فرمت ورد