پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 عوامل موثر بر استقرار بازار بورس الکترونیک در ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

2-1-   مقدمه

از فناوری اطلاعات می توان به عنوان بزرگترین فناوری در طول تاریخ دانست که توانسته می باشد که بین رشته های مختلف علوم، ارتباط مستقر کند. این فناوری با بکارگیری تمام علوم توانسته می باشد اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران، صنعتگران، بازرگانان و همچنین قشرهای مختلف جامعه را در کمترین زمان و بهترین وجه فراهم کند، به طوری که می توان ادعا نمود که امروزه فناوری اطلاعات، مرزهای کشورهای مختلف را درنوردیده و ملتها را در یک جامعه جهانی گرد هم آورده می باشد.

گفتن و شنیدن از مزایای فناوری اطلاعات و امکاناتی که برای بشر به ارمغان آورده همواره لذت بخش می باشد. اما این فناوری همانند سایر فناوریها و هم زیرا سکه دو روی «فرصت» و «تهدید» را دارد.

در این فصل به مرور مبانی نظری و پیشینه تحقیقات مرتبط با موضوع پژوهش پرداخته شده می باشد. بدین مقصود آغاز مطالبی در ارتباط با فناوری اطلاعات که در راستای الکترونیکی شدن می باشد، ذکر می‏گردد و بعد از آن به تحقیقات انجام شده در این زمینه تصریح خواهیم نمود.

 

بخش اول- مبانی نظری پژوهش

2-2-   تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی به معنای بجای آوردن مبادلات تجاری از طریق شبکه به ویژه اینترنت می باشد (راتناسینگام[1]، 2005). تجارت الکترونیکی از داشتن یک سایت اینترنت فراتر می رود و شامل سفارش دادن، بجای آوردن مناقصات کاریابی و کارمندیابی و مبادله اطلاعات می باشد که با بهره گیری از فناوری های اطلاعات صورت می‏گیرد. در تجارت الکترونیکی، پول می تواند هم به روش سنتی و هم به روش الکترونیکی پرداخت گردد. بسیاری از بازرگانان الکترونیکی، سیستم های پرداخت مختلفی را به مشتریان خود پیشنهاد می کنند (لویر[2]، 2003). مهم ترین مسأله در سیستم های  پرداخت الکترونیکی تأکید بر امنیت می باشد (توربان[3]، 1999).

تجارت الکترونیکی فرصت های مهمی برای شرکت ها ایجاد کرده که از طریق آن شرکت ها می‏توانند سهم بازار خود را گسترش دهند و در بازار بین المللی وارد شوند. این با کم ترین هزینه و حداقل سرمایه گذاری قابل اجرا می باشد. در دنیای تجارت الکترونیکی، شرکت ها از این امکان برخوردار هستند که هم با تهیه کنندگان و هم با مشتریان بیش تر ارتباط مستقر کنند که از طرفی منجر به افزایش فروش و از سوی دیگر منجر به دسترسی به منابع بیش تر با قیمت های مناسب و هزینه کم تر می گردد (راتناسینگام ، 2005).

[1] – Ratnasingam

[2] – Levier

[3] – Turban

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-1-

  • شناسایی عوامل موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • مطالعه عوامل ساختاری موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • مطالعه عوامل رفتاری موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • مطالعه عوامل زمینه ای موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • ارائه راهکارهای عملی جهت پیاده سازی بورس الکترونیک در ایران.

اهداف کاربردی

  • بدیهی می باشد که به دنبال انجام هر تحقیقی کوشش بر این می باشد نتایج بدست آمده مورد بهره گیری علاقمندان قرار بگیرد تا در اتخاذ تصمیمات موثر کارا و موثر باشد .لذا این پژوهش نیز مستثنی از این امر نخواهد بود.
  • از طرف دیگر نتایج تحقیقات برای خود مدیران شرکتها نیز قابل توجه خواهد بود تا نتایج مثبت بیشتری را رقم بزنند؛ لذا نتایج تحقیقات حاضر می تواند برای گروههای زیر قابل بهره گیری باشد :
  • سازمان بورس اوراق بهادار
  • سهامداران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  • مدیران شرکتها
  • موسسالت مالی و اعتبارای و سرمایه گذاری
  • متخصصین و تحلیلگران مالی
  • محققان و دانشجویان

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : عوامل موثر بر استقرار بازار بورس الکترونیک در ایران  با فرمت ورد