پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 عوامل موثر بر استقرار بازار بورس الکترونیک در ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

2-1-   تاریخچه تجارت الکترونیکی

حدود 133 سال از اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام بل می گذرد.  اختر اع بل در سال1876 ، تجارت الکترونیکی را به صورتی که امروز شناخته می گردد، پی ریزی نمود. بعضی بر این عقیده اند که به کارگیری عدد بی اهمیت (0) در محاسبات رقمی، ستون فقرات تجارت الکترونیکی می باشد که از شبه قاره هند سرچشمه می گیرد. بهره گیری از فناوری های الکترونیکی در انجام امور بازرگانی، پیشینه ای نسبتاً طولانی دارد. در حقیقت، نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضای بخش های خصوصی و عمومی برای بهره گیری از تکنولوژی اطلاعات به مقصود کسب رضایت مشتری و هماهنگی مؤثر درون سازمانی نشات گرفته می باشد (هاشمی، 1389).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

تجارت الکترونیکی در شکلی که امروزه شیوه کار کردن ما را متحول کرده می باشد، ریشه در همگرایی خلاق کامپیوتر و تلفن دارد. امروزه پست الکترونیکی تبدیل و کسب اطلاعات از طریق جستجوی سایت‏های وب به عمومی ترین ابزارهای تجاری تبدیل شده اند. این امکان عملاً تحت تأثیر همگرایی خلاق تلفن و کامپیوتر، به واسطه اینترنت در اختیار جامعه قرار می گیرد. تاریخچه تجارت الکترونیکی به شکل امروزین آن، ریشه در دو پدیده دارد: اینترنت و مبادله الکترونیکی داده ها[1] که منشا، هر دو این پدیده‏ها به دهه 1960 باز می‏گردد (پورتر[2]، 2001).

به گونه کلی، روندهای پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک به پنج مرحله زیر قابل تقسیم بندی می باشد:

مرحله اول- پیدایش شبکه های خصوصی: اولین گام در پیدایش تجارت الکترونیک در دهه 70 و 80 میلادی و توسط بعضی از دولتها و تاجران بزرگ بین المللی که می کوشیدند تا تبادل اطلاعات و امنیت مربوط به آن را توسعه بخشند، برداشته گردید. در این راستا، مبادله الکترونیک داده ها که محدوده شبکه های خصوصی و محدود انجام می گرفت، به عنوان بستر و استاندارد اولیه برای نسل اول تجارت الکترونیک مورد بهره گیری قرار گرفت. البته در آن مرحله هزینه بالا و پیچیده بودن سیستم، مانع گسترش آن گردید و تعداد کمی از سازمان ها، نظیر شرکت های مالی از آن بهره گیری می کردند (نیومن و مک گیل[3]، 1997).

مرحله دوم- پیدایش پست الکترونیک و چت: این مرحله مربوط به اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی می باشد که طی آن نسل اول مخابره اخبار همچون پست الکترونیک و چت کردن به وجود آمد. در این مرحله بهره گیری از وب در میان دانشگاهیان و اعضای مراکز علمی و پژوهشی رواج پیدا نمود.

مرحله سوم- ظهور مرورگرها: سال 1995 میلادی که ظهور مرورگر در وب بر اساس پروتکل انتقال فوق متن به وقوع پیوست و ایجاد صفحات میزبان به عنوان یکی از ضروری ترین بخشهای سایتهای وب در این سال انجام گرفت، به عنوان مرحله سوم پیدایش تجارت الکترونیک به شمار می رود.

مرحله چهارم- شروع فعالیت سایتهای خرده فروشی: این مرحله از اواسط دهه 19990 آغاز گردید و در طی آن، اولین سایتهای خرده فروشی در تجارت الکترونیک به نام سایتهای دات کام فعالیت خود را برای انجام معاملات اقتصادی کوچک شروع کردند.  فعالیت این سایتها و نتایج حاصل از آنها، شرکتهای بزرگتر را تشویق نمود تا وارد عرصه تجارت الکترونیک شوند و محصولات و خدمات خود را بر روی وب عرضه کنند.

مرحله پنجم- تعریف مدلهای تجارت الکترونیک: اواخر دهه 1990 میلادی زمان آغاز این مرحله می باشد که طی آن، تجار بزرگ و سازمان ها دریافتند که تجارت الکترونیک به صورت مدل تجارت -تجارت همانند مدل تجارت- مصرف کننده می تواند فعال شده و مورد بهره گیری قرار گیرد. به این ترتیب وب به عنوان جایگاه اصلی برای نسل اولیه بازرهای حراجی، معاملات تجارت – تجارت و همچنین تجارت با مصرف کننده معرفی گردید و مورد بهره گیری قرار گرفت (بخش صنعت و تجارت انگلستان[4]، 2000؛ بقائی راوری و مقدسی، 1386).

[1] – Electronic Data Intechange

[2] – Porter

[3] – Newman & McGill

[4] – UK Department of Trade and Industry

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-1-

  • شناسایی عوامل موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • مطالعه عوامل ساختاری موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • مطالعه عوامل رفتاری موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • مطالعه عوامل زمینه ای موثر در استقرار بورس الکترونیک در ایران.
  • ارائه راهکارهای عملی جهت پیاده سازی بورس الکترونیک در ایران.

اهداف کاربردی

  • بدیهی می باشد که به دنبال انجام هر تحقیقی کوشش بر این می باشد نتایج بدست آمده مورد بهره گیری علاقمندان قرار بگیرد تا در اتخاذ تصمیمات موثر کارا و موثر باشد .لذا این پژوهش نیز مستثنی از این امر نخواهد بود.
  • از طرف دیگر نتایج تحقیقات برای خود مدیران شرکتها نیز قابل توجه خواهد بود تا نتایج مثبت بیشتری را رقم بزنند؛ لذا نتایج تحقیقات حاضر می تواند برای گروههای زیر قابل بهره گیری باشد :
  • سازمان بورس اوراق بهادار
  • سهامداران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  • مدیران شرکتها
  • موسسالت مالی و اعتبارای و سرمایه گذاری
  • متخصصین و تحلیلگران مالی
  • محققان و دانشجویان

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : عوامل موثر بر استقرار بازار بورس الکترونیک در ایران  با فرمت ورد